English below
“Wat kan jij fantastisch snel spelen! Ik wist niet dat dat kon op een panfluit!” Zo reageerde een zeer gewaardeerde collega verhalenverteller ooit toen ik mijn panfluit inzette bij een vertelling. Ik moest die opmerking even verwerken voor ik hem kon bedanken, want ik had bewust voor een langzaam tempo gekozen om niet uit balans te raken bij de wissel tussen vertellen en spelen. Daarbij weet ik dat ik in het algemeen minder snel speel dan de meeste collega panfluitisten. Maar snelheid is subjectief.
Waarin zit ‘m dat verschil in beleving? Ik denk dat een combinatie is van verwachtingen en de manier waarop publiek naar muziek luistert. De meeste mensen in Nederland weten niet wat ze kunnen verwachten aan repertoire of klank, laat staan dat ze een beeld hebben van de ongelooflijke snelheden die er gehaald kunnen worden door virtuoze spelers.
De verwachtingen liggen hier dan ook heel anders dan in Roemenië, waar het instrument stukken minder ongebruikelijk is. Je kan het op verschillende plekken studeren en de lat ligt zeer hoog. De panfluit hoor je in restaurants, bij folklore orkesten, in kleine ensembles en op uitnodiging bij symfonieorkesten. Panfluit in Nederland wordt vooral geassocieerd met meditatieve muziek, improvisaties op klankvelden, of covers van popnummers. Rustige muziek, langzame tempi. Dan is iedere middeleeuwse estampie of Roemeense hora een behoorlijke verrassing wat betreft tempo en begrijp ik de reactie van mijn collega volledig.
Daarnaast heb je ook te maken met je publiek en hoe zij naar muziek luisteren. In mijn repertoire zitten vlotte Roemeense stukken en virtuoze nieuw klassieke muziek. Dat is voor Nederlandse oren bij gebrek aan gewenning niet de meest toegankelijke muziek. Hoe luister je comfortabel naar onregelmatige maatsoorten en het verloop van zigeunertoonladders als je dat nog nooit eerder hebt gehoord? Daarbij komt de realisatie dat de panfluit niet alleen hees, zacht en meditatief kan zijn, maar ook fel, luid, schreeuwend of fluisterend. Dat het laag en vol, hoog en ijl klinkt waar nodig. Doe daar de snelheid van de Hora Staccato van Grigorias Dinicu bij en je zult de ogen wijd open zien gaan van verbazing, terwijl dit een standaard werk is onder Roemeense spelers.
Ik ben geen vanzelfsprekend vliegensvlugge panfluitist. Daar heb ik me jaren geleden al bij neergelegd. Musicus zijn is voor een deel ook het slim kiezen van je repertoire. Zolang ik mijn verhaal kan vertellen, komt niemand iets tekort. En voor mijn publiek, hier in Nederland, kan ik mijn tempo zeer zeker naar een indrukwekkend niveau opvoeren. Mijn doel daarbij is dat ik degenen die luisteren niet verlies in poespas en kijk-mij-nou. Wetende hoe exotisch mijn instrument is, wil ik de schoonheid ervan niet laten verdwijnen in een wervelwind van klank en aaneengeregen noten. Muziek als een zacht briesje op een roze-paars getinte zomeravond blijft ze waarschijnlijk langer bij.
Fast, faster, fastest
“Amazing how fast you can play! I didn’t know that was possible on the panflute!’ This was the honest reaction of a much-appreciated fellow storyteller after I’d played my instrument during a storytelling event. It took me a few moments before I could thank him for the compliment, because I had consciously chosen a slower tempo to stay balanced after the switch between the story and the music. I’m also aware of the fact that I’m generally speaking not as fast a player as most panflute colleagues. But speed is subjective.
What causes this difference in perception? I believe it’s the combination of expectations and the way of listening to music. Most people in the Netherlands don’t know what kind of repertoire or sound to expect, let alone that they have an inkling of the incredible speeds showcased by virtuosic players. Expectations here are very different from those in Romania, where the instrument is a lot less unusual. You can study the panflute at several institutes and the bar is very high. You hear it live in restaurants, in folk orchestras, small ensembles and by invitation in symphonic orchestras.
The panflute in the Netherlands is associated with meditative music, improvisations to soundscapes, or pop covers. Soothing music, slow tempos. Taking that into account, any Medieval estampie or Romanian hora is rather a surprise as to how fast it sounds and my colleague’s reaction was completely logical.
Then you also have to take into account your audience and how they listen to music. My repertoire contains energetic Romanian pieces and virtuosic new classical music. Those genres are not the most accessible music to Dutch ears for want of familiarity. How do you comfortably listen to irregular time signatures or gypsy scales, when you’ve never heard them before? To top it all off, listeners are hit by the realisation that the panflute isn’t just breathy, soft and meditative, but also clear, strong, loud, or whispersoft. It can be low and full, high and thin when needed. Add to that the speed of the Hora Staccato by Grigorias Dinicu and you’ll see eyes open wide in amazement, while it’s a standard work for Romanian players.
I’m not a naturally fast panflute player, which I accepted years ago. Being a musician also means choosing your repertoire wisely. As long as I’m able to tell my story, no-one will find anything wanting. And for my audience here in the Netherlands I can most certainly up my speed to a suitably impressive level. My aim is to take my listeners along for the ride, not to lose them in unnecessary fuss or pretensions. Knowing how exotic my instrument is, I don’t want to cover up its beauty in a whirlwind of sound or endless strings of notes. Music that touches a listener like a soft breeze on a pink-and-purple-tinted summer’s night will probably linger much longer in their hearts.